Monday, May 4, 2020

Ucapan Terima Kasih

Ya, Terima Kasih

Dua perkataan yang pada aku sangat penting.

Kenapa penting?
Kerana dua perkataan keramat ini mampu untuk mengubah persepsi, mampu mengubah 'mood' dan mampu untuk mengubah situasi yang terjadi.

Pernah tak sedang kita tengah sibuk, down, atau stress tiba-tiba ada yang datang mengucapkan kata 'terima kasih' kepada kita walhal perkara yang kita lakukan itu kecil sahaja.

Masa tu kita rasa seronok kan?

At least ada yang masih menghargai kita.

Seronok tu bukanlah sampai tahap nak kembang sana. kembang sini, tapi rasa macam satu perasaan yang terdetik dalam hati.

Seolah-olah kita masih diperlukan.
Seolah-olah kita masih dihargai.
Seolah-olah kita masih ada yang sayang.

Kenapa aku bagi contoh kepada 'kita'?

Kerana apabila kita 'rasa' dahulu baru kita akan buat pada orang.

Ucapan terima kasih tu mungkin kecil pada sesetengah orang.
"Ala, terima kasih je pun."

Dan ucaplah terima kasih walaupun tiada balasan 'sama-sama' atau 'you are welcome' dari pihak yang satu lagi.

Aku pernah beberapa kali sentap apabila aku ucapkan perkataan terima kasih tetapi tiada balasan 'sama-sama' yang aku terima.
Tapi lama-kelamaan aku mulai terima hakikat yang 'this is me', aku yang hendakkan untuk 'value' effort dan pertolongan orang lain dan aku sepatutnya tidak mengharapkan balasan.

Dan lama-kelamaan aku dah terbiasa untuk tidak mengharapkan balasan.

Tapi percayalah, yang sekecil-kecil perbuatan itulah yang kadangkala meninggalkan kesan kepada orang lain.

Ucapkanlah perkataan terima kasih walau dalam bahasa apa sekali pun,
Ucaplah terima kasih walaupun sedikit budi yang kita terima.







No comments: