Monday, January 9, 2012

Cakap-Cakap: Itu Ini Macam Tu Macam Ni

          Percakapan adalah salah satu cara untuk kita menyampaikan maklumat. Namun percakapan itu ada dua jenis. Yang baik dan juga yang tak baik. Sebut pasal percakapan yang baik, umum dah tahu macam mana jenis percakapan yang baik itu. Berhati-hati semasa menyampaikan berita kepada orang lain kerana ianya boleh menyebabkan banyak kesan. Kalau cerita yang kita sampaikan itu baik, maka baiklah kesannya. Tapi kalau cerita yang kita sampaikan tu tidak baik, maka buruklah kesannya.



          Pengalaman sendiri menghadapi situasi diatas. Tapi lain sikit coraknya. Saya jenis seorang yang susah untuk berkongsi rahsia ataupun mengadukan hal peribadi kepada rakan-rakan. Pada suatu hari, ada seorang rakan yang agak rapat, Miss Y (suam-suam kuku) bertanyakan hal peribadi saya. Oleh kerana percayakannya, saya pun menceritakan hal tersebut (cerita secara general je, bagi main point je). Tak lama selepas itu (dalam 4, 5 bulan), seorang rakan yang lain (Miss X) bertanya:
Miss X: Anis, eh bukan awak...........Kenapa cakap tak ada pulak?
Miss Me: Eh, mana tahu ni? (tersangat-sangatlah curious sebab mana pulak dia tahu pasal ni)
Miss X: Tak ingatla, tapi diaorang cakap macam tu la

          Diorang???? See! Masa mula-mula dapat tahu tu hati memanglah terbakar tahap gaban. Panas je dengar sebab rupa-rupanya cerita yang kita kongsikan tu disebar-sebarkan. Banyak sangat soalan yang timbul dalam kepala ni...Antaranya:
-Sampai Hati dia cerita kat orang lain?
-Kenapa dia buat macam tu?
-Kenapa sebarkan cerita aku?
-Dah takde kerja lain ke asyik cerita pasal aku?

 Tak boleh nak buat apa lah, sebab salah saya juga dan puncanya daripada saya. Marah??... Tak boleh nak marah dah sebab semuanya dah terjadi. Marah-marah pun dah tak guna. Apa yang saya mampu buat adalah betulkan sedikit salah faham dalam info itu kepada yang bertanya atau Miss X tadi..
Miss Me: Takdelah, bukan macam tu. Sebenarnya macam ni.........
Miss X: Ohhh...macam tu ke?
Miss Me: Ye.

          TAPI........satu pengajaran penting yang saya dapat ialah hanya berkongsi hal peribadi dengan orang yang benar-benar dipercayai supaya tak timbul salah faham nanti. Susah-susah sangat, tak payah nak cerita kat orang. Mengadu pada Allah. Dia yang Maha Mengetahui, Maha Mendengar. Saya pernah dengar satu ayat, tapi tidak dinyatakan pula dari mana sumber ayat atau kata-kata ni:

"Barangsiapa yang membawa berita tentang orang lain kepadamu, maka dia akan membawa berita tentang dirimu kepada orang lain."

Bunyi dah macam internet bergerak la pulak...hehehe...


Apa-apa pun, yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadika sempadan... :)





No comments: