Monday, March 26, 2012

Aku Bertaubat Ya Allah

          "TAUBAT" Seringkali kita mendengar perkataan ini disebut oleh seseorang yang sudah insaf untuk melakukan sesuatu perkara.

"Taubat dah aku tak nak buat kerja-kerja macam tu."
"Aku dah taubat Lisa, jangan kau sebut lagi pasal tu."

          Alhamdulillah kalau seseorang tu dah bertaubat dan kembali ke pangkal jalan. Kita doakan supaya hidupnya sentiasa dirahmati dan dikuatkan hatinya supaya tetap teguh dengan pendiriannya.
Tapi......

          Bagaimana pula dengan orang yang tidak mahu bertaubat?

"Nantilah...Aku muda lagi lah.. Kalau aku taubat pun nanti aku buat lagi."
" Aku belum sampai seru lagi.....Seru dah sampai nanti aku taubatlah."

Taubat tak mengira usia, tua atau muda. Bukan soal sampai seru ke tak....Seru tu dah sampai sejak dari dulu...Sejak bertapaknya agama Allah dimuka bumi. Kadang-kadang seseorang tu sedar dirinya melakukan kesalahan dan terlalu ego untuk mengaku kesilapan..

          Ada juga yang ada rasa keinsafan tetapi takut dengan kata-kata dan penerimaan orang sekeliling dan takut untuk berubah. Usah khuatir, kuatkan tekad di hati kerana Allah sentiasa bersama kita. Jangan tunggu dan 'delay' kerana masa tidak pernah menunggu kita. Hidup ini hanyalah perjalanan untuk mencari bekalan untuk Akhirat.

          
          Tak semestinya bila seseorang itu bertaubat, dia kena singkirkan semua rakan-rakan lamanya, terperuk berperap di dalam rumah, memakai jubah dan kopiah beserta tasbih di tangan...Tidak semestinya. Saya ulang, Tidak Semestinya. Dia hanya perlu menjalani kehidupannya seperti biasa asalkan ianya tidak bertentangan dengan syariat Islam. Belajar untuk berubah dan meningkatkan amalan secara perlahan-lahan dan istiqamah. InsyaAllah...



"Selangkah Kita mendekati Allah, Seribu Langkah Allah menghampiri kita."
"Barangsiapa yang mengingati Allah diwaktu senangnya, Nescaya Allah akan mengingati dia diwaktu susahnya"





2 comments:

Zul Uqul said...

" Bukan soal sampai seru ke tak. Seru tu dah sampai sejak dari dulu. Sejak bertapaknya agama Allah dimuka bumi " (:

anis shuhada said...

Sebab ada yang cakap 'tak sampai seru' sebagai alasan atau ayat lain untuk 'saya tidak bersedia lagi'